Sivut

sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

Ja jälleen rakastuin painajaisiini


Toisaalta

Sinulla ei ole valtaa
tehdä minusta paniikkikohtaushirviötä
syöttää minulle piikikkäitä tunteita
ja laittaa oksentamaan
uudelleen
ja uudelleen
verelläni maalailemaan
huoneeni vihreille seinille
sillä olen liian poissa
tunteakseni sanamiekkojasi
ja kun puhut
vain huokaisen
Katsot kysyvästi
Minä hymyilen
Miksi niin rauhallinen?
Miksi niin sekava?

Kolme sanaa sadismiin

Jyllää minussa
mieleni pyörremyrsky
katkoo s i t e i t ä
Näin
huomaatko?
Riks
raks
poks
ja olemme kuihtuneita terälehtiä
Silkkilakanoilla pölyisillä
suudelmat maistuvat pilaantuneilta
ja keho kaikuu tunnottomuutta
Kultaseni
jos minä olisin tänään päällä?

Epäuskon ja vahingonilon nimeen

Siitä on aikaa
kuin viimeksi kirjoitin sinusta
(sillä olet niin säälittävä)
Jos kaikki olisivat kuin sinä
voisin ampua kuulan kallooni
pelkästään myötähäpeästä
Minua hävettää
sanojen vuoto
Oliko tämä hyvä idea?
Ehkä ei
mutta en voi kuin ihmetellä
milloin sinusta
tuli itkurätti
johon ihmiset pyyhkivät
säälilikansa

Olenko otettu?

Tämä alistuvuusleikki
se viettelee osia minussa
Tapa jolla kosketat minua
-       olen imarreltu
Keho on kaunis tänään
mutta ajatukset ovat rumia
sinulle kultaseni
Näitkö ne
kun halusit minut
katsoen silmiini?

Kun maailma loppui silmissäni

Maailman laidalla
korkeimmalla muurilla
sadepisaroiden paetessa hiekkaan
ongin sanoja suolavedestä
ja katselen myrskytaivasta
pysähtyneessä hetkessä
ja ensimmäisen kerran
rauhallisena

Painajaisolennot

Näissä luolastoissani
vesi mustuu aikaan
ja
oliot
ne ovat niin karmeita
että pidän silmäni kiinni
käpertyessäni syvennykseen
vaikka valoni houkuttelee ne
kynsillään raapimaan
verestävillä silmillään tutkailemaan
ja mietin
uskoako
kun kerran eräs kuiskasi
etteivät ne tahdo pahaa

Väripilkku

Ruumiini velttona maassa
mutta sisälläni elää vielä
pieni keiju
tahtoen lentää
mustasta sumusta
jälleen satumetsän siimekseen
luokse sielunkumppaniensa
kotikonnuille
sillä taiteilija maalasi
tämän kuvan tylsäksi
arkimaisemaksi
 
Hautajaissaattueessa

Silmäsi melkein lasittuneet
ansaitsevat elää vapaina
Älä käperry kuolemaan
depressiouneen
Ole kiltti
herää rakas
keskeytä
hidas
hyödytön poismeno
sillä mitä maailma menettääkään
jos nyt irrotat

Väärissä fantasioissa

Linnassani
kummitusaaveet
juoksevat kuin tanssien
sanelen niille rytmin
kirjoitan nuotit
jotka sidon jokaisen jalkoihin
Tämä tuntemattomuus
karmaisee monia
maireat aaveet
virnuilevat haarniskat
ja noitapiirit
suljettujen ovien takana
Minun valtakunnassani
et uskalla liikkua pimeällä
yksin

Kirjoitettuna otsaani

Kuinka periromanttista
onkaan tarjoilla leivoksia
hopeatarjottimelta
Kuorrutteena mansikkahymyt
Eikö tämä ole jo liian imelää?
ja piparminttusuudelmat

Hymyillään kameralle
voi kuinka kaunista
koristellaan kuvat sydämillä
ja runonpätkillä olemattomilla

Tässä muotissa minä puhun
Tässä muotissa toimin (melkeinpä kokonaan)
ja minä toivon
etten siinä muotissa kuole

Sillä unissani leivoksissa on arsenikkia
valokuvat irveisiin vääristyneet
imelät runot kirosanoiksi vaihtuneet
ja suudelmat
ne aikaan kuluneet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti