Sivut

perjantai 18. toukokuuta 2012

Filmikuvien vääristymiä

 Valokuvauksellinen

Ruusuni seinillä kuiskaavat
vääränlaisuudesta muistuttavat
mutta miksi välittäisin puheesta kuivakukkien
saatanhan nähdä
moisten ajatusmallien tuloksen
hiljalleen rapistuvan
valkoisille seinille
naarmuttomalle parketille
ja hauras tunne
hautakukkien irvikuva

Raapimajälkiä

Niittihampaissa
ote ahdistuksesta
makuun jo tottunut
rakastunut rintamalla
turvallisuuden suudelmiin
mutta olkapäällä
ihastuneet keijukaiset
kasvattivat metallikynnet

Lävistäjä

Surrealistisessa alkulopputeksteissä
tartun sinua kädestä
ja hämmentynyt katse
kertoo ikävästä
Tarttuvat kiinni verkkokalvoilleni
kärmeenpuremat
Sattuiko sinua
kun myrkky pääsi sydämeesi?

Kantajana

Tartummeko kiinni menneisyydestä
intohimorikoksistani
Olemmeko toisissamme
vain nuollaksemme haavamme
jälleen toistemme verellä
sillä minä näin jälkiä käsissä
jotka eivät olleet minun
sairaassa paikassa
sinä varastit oloni
teippasit valtimoni
nitojalla

 ***

 Liittäessäni runot ensin HTML-puolelle ne päätyivät vain yhdeksi pötköksi vailla entereitä. Sain kuitenkin tästä inspiraation muokata nuo runoni myös novelliksi. Tässä siis äskeiset runot proosamuodossa:

Valokuvauksellinen

Ruusut seinilläni kuiskivat minulle muistuttaen vääränlaisuudesta, mutta toisaalta, miksi välittäisin kuivakukkien puheesta? Saatanhan nähdä moisten ajatusmallien tuloksien hiljalleen rapistuvan valkoisille seinille, lyyhistyen naarmuttomalle parketille. Tässä sinun typerä ikuisuussaarnasi moraalista, jota en omista, ole hyvä. Haluatko ripotella tuhkat puolestani, sillä minä en koske mihinkään mikä ei ole minun. Voit samalla katsoa, kun hauraasta tunteesta tulee hautakukkien irvikuva. Vain raapimajälkiä niittihampaistani ja purenta tarttunut ahdistukseen. Makuun olen jo tottunut, rakastuin siihen tutulla rintamallamme. Siellä, jossa tulitimme toisemme verille ja sitten itkimme myrkkyluodeista, jotka olimme itse ampuneet. Turvallisuuden suudelmat maistuivat yllättävän makeilta kuoleman jättämässä hiljaisuudessa. Enkä minä huomannut, kun keijukaiset olkapäilläni kasvattivat metallikynnet. Lävistäjät.

Näissä surrealistisessa alkulopputeksteissä tartun sinua vielä kerran kädestä. Hämmentynyt katseeni kertoo ikävästä. (Sinuun vai sotaan?) Verkkokalvoilleni tarttuneet vain kärmeenpuremasi. Sattuiko sinua kun myrkky pääsi sydämeesi? "Älä kysy ellet halua tietää vastausta", sanot ja kätket kasvosi häpeältä.

Mutta et voi piiloutua enää. Tämän murhasyytteen kantajana olen kerrankin minä. Intohimorikoksieni rinnalla sellainen lienee pientä vai mitä luulet kultaseni? Niin, me tartumme nyt kiinni menneisyydestä. Se pelottaa minua, enkä voi kuin kysyä itseltäni, olemmeko toisissamme vain nuollaksemme haavamme jälleen toistemme verellä. Sillä rakas, minä näin jälkiä käsissä, jotka eivät olleet minun.

Ja viimein tänään tässä pommituksilla koristetussa, pehmustetussa huoneessa sinä varastit oloni  ja teippasit valtimoni nitojalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti