Sivut

tiistai 26. kesäkuuta 2012

Jos olisin todella olemassa


En ole kovin runollisella tuulella. Siksi kirjoitankin novellinpoikasta. Tai jotain sinne päin.  Miksi pitäisi edes määritellä? Olematon tästä joka tapauksessa tulee, vailla ajatuksia, vailla suurempaa tunnetta. Tunnetiloja kenties irrallisia, pienenpieniä olemattomuuksia.

Sanani tuhannet kerrat käytetyt, masentavat minua, kun taajuudelle väärällä virittäydyn uudestaan ja uudestaan. Kuinka monet tunteet minua syövätkään, kun en osaa valita elämäni tietä ja minua pelottaa.
Kuinka uusi tunne? Ei kovinkaan, kai se lapsuudesta kumpuaa. Hah, tuntemattoman ajatuksia, ei omiani ollenkaan. Ei, ei tälläkään kertaa.

Kertokaa minulle, kuinka perun sanani? Kuinka kiroukseni kesytän? Kuinka pyyhkisin menneisyydestä pois palat häpeällisimmät?

En osaa, en tiedä, en luo, en jaksa. Tahdon huutaa yhä, vaikka rauha viihtyy kanssani entistä useammin. Ennen ei minusta pitänyt, kuin ruttotautista karttoi.

Kuinka tätä turhuutta voi kestää? Kuka minulle puhuu? Onko kanssani tuhannet henget vai alitajuntaniko pilkkaa?

Rakastaako tällä planeetalla kukaan vai onko kaikki vain illuusiota itsekkyyden? Näemmekö me todella vai olemmeko itsekin vain yksi suuri näköharha?

Minä en tiedä tästä elämästä mitään. Mutta haittaako se minua edes? Tavallaan rakastan tietämättömyydessä rypemistä. Ja mitäpä sitten jos totuus olisikin hirveistä hirvein?

Osaisinko enää elää jos olisinkin osa olemattomuutta? Jos täällä ei olisikaan kuin virkamiesten salkkuja, vailla syvempää todellisuutta.

Sieluni tuijottavat minua huoneeni seiniltä, ajattomat henget, jotka kuiskivat korviini säkeitä.

Mistä sain viisauden tähän ruumiiseen? Mistä olen ansainnut tietämättömyydestä kumpuavan elämän? Kuinka minä ikinä voin selvitä itseltäni ja ajatuksiltani? En varmaan koskaan ja veikkaanpa hyvinkin sekoavani vielä joku päivä.

Ehkä jonain päivänä joku löytää minut kietoutuneena vessapaperiin ja hihittelemästä omiani. Ehkä olen silloin löytänyt elämäni tarkoituksen, jota ei ehkä ollenkaan ole.

Luulenpa silloin toteuttavani itseäni täydellisesti. Luulenpa, että sinä päivänä olen löytänyt ihmisyyden syvimmän olemuksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti