Sivut

maanantai 29. huhtikuuta 2013

Narcissa, kuolemattomani, luku 8

Oli koittanut aika astua jälleen Tylypahkan pikajunaan. Tapahtumarikas loma oli ohitse ja oli aika palata arkeen, jonka en tosin uskonut tulevan olemaan kovinkaan arkista. Saatoin jo aavistaa, että tuleva vuosi tulisi olemaan vaikein tähän mennessä. Enkä tarkoita nyt vain opintoja, vaan kaikkea muutakin. Minun pitäisi leikkiä Lucius Malfoyn täydellistä tulevaa vaimoa ja samalla vaalia minun ja Siriuksen välistä rakkautta. Tulisi olemaan hyvin vaikeaa onnistua tapaamaan kouluvuoden aikana säännöllisesti niin, ettei kukaan hoksaisi sitä.


Suurinta ahdistusta minulle aiheutti ehkä vanhempieni odotukset avioliitostani. Olin tutustunut Luciukseen hieman paremmin eikä hän vaikuttanut minusta juuri erilaiselta kuin aikaisemminkaan. Sama itserakas pröystäilijä hän oli syvällä sisimmässäänkin. Siriuksenkin suhteen tilanne oli hyvin mutkikas. En voisi vain suhtautua häneen kuin keneen tahansa, vaan minun olisi näyteltävä poikaa kohtaan mitä suurinta inhoa. Se tuli olemaan ahdistaaa huolimatta siitä, että Sirius tietäisi asioiden oikean laidan. Suhteemme oli muuttunut erittäin mutkikkaasi viime aikoina ja minua suoraan sanoen pelotti, että hän löytäisi jonkun mukavan rohkelikkotytön, jonka kanssa voisi olla julkisesti yhdessä. Se oli jotain sellaista, mitä minä en ainakaan toistaiseksi kyennyt hänelle tarjoamaan.

Tuntui, että minulta vaadittiin aivan liikaa. Niskaani syydettiin jatkuvasti uusia vaatimuksia, enkä voinut tehdä niiden painolle mitään. Olin uskoutunut asiasta Andromedalle, mutta hän oli sanonut sen vain kuuluvan asiaan. Että sellaista elämä aristokraattisuvuissa oli. Minä en ollut enää lapsi, vaan pian avioon astuva nuori nainen. Siten minun piti alkaa rakentaa itselleni puhdasverisen naisen imagoa ja jättää pikkutytön hupsutukset taakse. Tunteita ei saanut näyttää enää samalla tavalla. Ei surua, kaipausta, ahdistusta tai rakkautta. Etenkään minun tapauksessani, kun tianteeni oli mikä oli. Niinpä minun oli käveltävä viileän halveksiva ilme kasvoillani Siriuksen ja muiden ohi, vaikka olisin vain halunnut hänet vierelleni kertomaan, että asiat voivat vielä järjestyä. Tiesin, että tällainen näytelmä satuttaisi häntäkin, mutten voinut juuri muuta. Tämä oli ainut mahdollinen keino, jos halusimme edes jollain lailla pitää kiinni toisistamme.

Nämä ajatukset pyörivät mielessäni vielä astuessamme vaunuun, jossa Lucius ystävineen meitä jo odotti. Minua oksetti. Olisin vain halunnut pois ja pelkäsin sen myös näkyvän olemuksestani. Pelkoni taisi olla aiheellinen, sillä samalla hetkellä kun Lucius puhutteli meitä, Andromeda tarttui vaivihkaa kädestäni kiinni.

”Ah, Narcissa, Bellatrix ja Andromeda. Käykää toki peremmälle”, Lucius kehotti kuin omistaisi vaunun.

Malfoyn ystävät siirtyivät nopeasti pois tämän viereltä, tehden selväksi, mihin minun oletettiin istuvan. Enkä voisi pettää odotuksia. Tyhmän esittäminenkään ei toimisi tässä tilanteessa, sillä saisin vain paheksuntaa osakseni. Olisi siis leikittävä mukana.

Istahdettuani vastahakoisesti paikalleni, poika kiersi kätensä ympärilleni omistavasti. Bellatrix oli myös hakeutunut poikaystävänsä viereen, mutta Andromeda pysyi päättäväisesti kaukana Rabastanista, joka mulkoili tyttöä pahasti jäisen harmaalla katseellaan. Meda oli kuin ei huomaisikaan. Ihailin tyttöä hänen rohkeudestaan ja päättäväisyydestään. Itse en olisi kyennyt samaan.

”No, Narcissa, miten lomasi meni?” Lucius kysyi.
”Oikein hyvin, kiitos kysymästä. Entä omasi?” vastasin, vaikka minua ei oikeasti kiinnostanut vähääkään miten pojan loma oli kulunut. Oli kuitenkin pidettävä kiinni käytöstavoista.
”Miellyttävästi.”

Eikö poika muuta osannut sanoa, kuin miellyttävä? Aina vain miellyttävä, miellyttävä ja miellyttävä ilman sen suurempia selityksiä. Vain yksi, mielikuvitukseton sana. Tosin ehkä parempi niin, kuin että hän olisi alkanut pitää puhetta isänsä viimeaikaisista tekemisistä. Sekin oli nimittäin hänen tapauksessaan väintäänkin yleistä.

Vastauksensa jälkeen Lucius ei kiinnittänyt minuun huomiota lukuun ottamatta satunnaisia vilkaisuja ja epämiellyttävän sävyisiä hymyjä. Samalla tavalla hän hymyili, kun kertoili, minkälaisia hankintoja hän oli milloinkin tehnyt. Tai pikemminkin millaisia hankintoja hänen vanhempansa olivat hänelle tehneet.

En tiennyt, kuinka paljon Lucius minusta todella välitti. Uskoin, ettei juuri ollenkaan. Uskoin hänen pitävän minua jonkinlaisena uutena luksustuotteena. Kauniina koristeena hänen virheettömässä kiiltokuvassaan. Pojan kädet ympärilläni alkoivat äkkiä tuntua entistä vastenmielisemmiltä. Halusin vai äkkiä pois ahdistavasta tilanteesta hengittääkseni jälleen.

Toiveeni kuitenkin toteutui vasta muutamien tuntien kuluttua, kun juna pysähtyi vihdoinkin Tylypahkan asemalle. Se tuntui sillä hetkellä taivaan minulle suomalta lahjalta.
Tartuinkin matkatavaroihini hieman liiankin kiireisesti ja lähdin rientämään kohti ulospääsyä. En tiennyt ollenkaan mihin mennä seuraavaksi, sillä siriuksen luoksehan minä en voisi mennä. En kuitenkaan missään nimessä halunnut joutua taas Luciuksen nuoleskeltavaksi. Mieluummin vaikka haahuilisin jossain eksyneen näköisenä.

Yllättäen kuulin kuitenkin sisareni äänen takaani:

”Tänne, Narcissa.”

Meda oli tarttunut kiinni kädestäni ja ohjasi kohti lähimpää vaunua, johon muut luihuiset eivät vielä tavaroidensa keräämiseltä olleet ehtineet. Tiesin jo etukäteen, mistä sisareni tahtoisi puhua, mutten itse ollut oikein varma, halusinko vielä keskustella aiheesta. Olin vielä niin epävarma kaiken suhteen.

”Tuo oli sinusta vastenmielistä, eikö niin?”

Nyökkäsin pontevasti.

”Olet varmasti vieläkin sitä mieltä, että haluat karata?”
”Kyllä... tietenkin.”
”Rohkeutta, Narcissa! Et sinä halua tuollaista elämää, ethän? Sillä tuollaista se olisi joka päivä. Aivan vastaavanlaista”, Meda aloitti antaen minun sitten sulatella hänen sanojaan hetkisen,
”olenkin kehitellyt karkaamisideaa ja päätynyt mielestäni kohtalaisen hyvään suunnitelmaan. Joululomalla menemme normaalisti kotiin muutamaksi päiväksi lähinnä saadaksemme joululahjaksi annettavat rahat. Karkaamisemme jälkeen emme nimittäin tule saamaan pennin hyrrää.”
”Pennin hyrrää?” kysyin huvittuneena hassusta sanonnasta.
”Äh, se on jästisanonta, tarttunut Tediltä.”
”Aivan”, totesin tirskuen edelleen. Medahan kävisi kohta kunnon verenpetturista!
”Sitä paitsi sinäkin haluat varmasti vielä kerran nähdä kotitalosi, vai olenko väärässä? Niiden päivien jälkeen et nimittäin koskaan palaa sinne”, Meda lisäsi.
”Haluaisin käydä siellä vielä kerran”, myönsin. Tietenkin halusin käydä kotona vielä. Sieltä oli niin paljon hyviä muistoja, että tuntui suorastaan sydäntäsärkevältä jättää kartano taakse.
”Niin arvelinkin. Oletko nyt aivan varma tästä? Tästä ei nimittäin ole paluuta takaisin”, Meda vielä varmisti.
”En tietenkään haluaisi tätä, mutta minusta tuntuu, etten voi muuta”, huokaisin.
Andromeda otti minua kädestä ymmärtäväisesti. Oli tämä hänellekin varmasti rankkaa. Oli kartanomme hänenkin kotinsa ja perheemme hänenkin perheensä. Karkaamisemme jälkeen meillä ei olisi kuin toisemme ja vaikka Meda oli minua vahvempi, niin ei hänelläkään varmasti olisi helppoa.

”Kyllä se siitä. Vielä on monta kuukautta aikaa”, tyttö lohdutti.

Epäilin kuitenkin, saisinko siihekään mennessä käsitellyksi ajatusta lähdöstä. Minusta tuntui, että tarvitsisin pikemminkin vuosia aikaa. Ratkaisu tuntui liian nopealta ja turvattomalta. En kuitenkaan voinut jäädä märehtimään asiaa, sillä silloin löytäisin itseni Lucius Malfoyn palkintohyllyltä.

Jouduin kohtaamaan Luciuksen seuraavan kerran jo suuressa salissa lukuvuoden alkajaispidoissa. Olin viimeiseen asti rukoillut, ettei hän olisi tullut luokseni, mutta se taisi olla turha toivo. Poika aikoi nähtävästi roikkua minussa koko lukuvuoden kuin jokin iilimato.

”Sinä lähdit junasta kauhean nopeasti”, aristokraatti totesi kulmat koholla.
”Kiirehdin, että saisimme parhaat paikat”, valehtelin.
”Ei sinun tarvitse enää moisesta huolehtia, minä kyllä hankin sinulle parhaan mahdollisen paikan.”
”Kiitos, olet hyvin ystävällinen”, vastasin toivoen, ettei inho kuultaisi läpi äänestäni.

Jälleen kerran keskustelumme tyrehtyi nopeasti, osittain siksi ettei meillä juuri koskaan ollut mitään puhuttavaa, osittain, koska Dumbledore aloitti puheensa. Olin varsin helpottunut päästessäni tilanteesta. En kokenut osaavani puhua Luciukselle mitään tähdellistä.

Samaan aikaan käveli Sirius ohitseni ja yllätyksekseni hän sujautti taskuuni vaivihkaa paperinpalasen. Tavallaan koin tilanteemme myös romanttisena. Oli kutkuttavaa saada toiselta salaisia viestejä, vaikka kiinnijäämisestä rangaistaisiinkin ankarasti.

En voinut lukea viestiä saman tien, joten syvennyimme Regulus Mustan kanssa keskusteluun Tylyahoon perustetusta uudesta makeiskaupasta. Oli kummallista jutella niitä näitä Siriuksen veljen kanssa kuin hän olisi kuka tahansa tupatoveri. Kuin Siriuksen karkaamisselkkausta ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Oikeastaan pikemminkin kuin koko poikaa ei olisi olemassakaan.

Mitäköhän Regulus mahtoi ajatella? Ikävöiköhän hän veljeään ollenkaan? Tunsiko poika minkäänlaista empatiaa häntä kohtaan? Oliko Sirius nykyään Regulukselle vain kurja verenpetturi, kuvakudoksesta poltettu nimi? Siltä nimittäin pahasti näytti. Regulus ei ollut edes katsonut Siriukseen kertaakaan sinä aikana, kun olin ollut hänen seurassaan. Se saattoi toki olla vain kulissia, mutta siinä tapauksessa poika olisi mestari niiden ylläpitämisessä.

Alkajaispidot tuntuivat kestävän ikuisuuden, sillä mielessäni pyöri vain Siriuksen viesti. Räpelsin salaa kirjepaperia samalla, kun kuuntelin Luciuksen ikävystyttäviä juttuja hänen kesänaikaisista lomamatkoistaan. Samalla kehittelin tekosyitä poistua salista, mutten keksinyt mitään sellaista joka olisi toiminut riittävän hyvin. Ikuisuuden odoteltuani tylsähkö tilaisuus kuitenkin loppui. Minä suorastaan riensin käytävälle, jossa pystyin hukuttautumaan ihmismassaan ja lukemaan Siriuksen viestin tupatovereiden katseilta piilossa.

Viesti oli hyvin lyhyt ja koruton. Se sisälsi vain pyynnön nähdä hänet käyvällä muiden mentyä. Silti se tuntui parhaalta kirjeeltä pitkään aikaan. Minulla oli ollut aivan järkyttävä ikävä Siriusta, enkä saattanut uskoa, että saattaisin viimeinkin nähdää hänet. Nyt ei tarvitsisi, kun jättäytyä joukon perälle ja odottaa, että muut luihuiset olisivat menneet. Kunhan Lucius ei vain jäisi odottamaan minua, niin kaikki olisi hyvin. Ei se onneksi ollut hänen tapaistaan. Muiden kuului juosta hänen kintereillään. Malfoy ei jäänyt odottamaan ketään. Hän ei tainnut kokea sitä arvolleen sopivaksi.

Kesti muutamia kymmeniä minuutteja, ennen kuin kaikki oppilaat olivat vetäytyneet oleskeluhuoneisiinsa. Käytävillä oli kuitenkin yhä lupa olla, joten Vorostakaan ei tarvinnut huolehtia. Minulla olisi joitain minuutteja aikaa ennen kuin pitäisi mennä. En saanut herättää kenessäkään epäilyksiä viivyttelemällä liian pitkään.

”Miten on mennyt?” Siriuksen ääni huikkasi takaani.
”Todella huonosti. En jaksa sitä Malfoyta enää sekuntiakaan ja häntä pitäisi kestää vielä jouluun asti”, huokaisin vastaukseksi.

Sirius katseli minua tutkivasti, selvästi hieman ymmällään. Hän näytti yhtä komealta kuin aina, tosin ehkä hieman stressaantuneemmalta. Silmien aluset olivat hieman tummemmat kuin aikaisemmin ja muuten kasvot olivat kalpeammat. Mitenkään huolestuttavan masentuneelta hän ei kuitenkaan vaikuttanut, sillä olemuksessa näkyi edelleen tietynlainen huoleton rentous.

”Kuinka niin vain jouluun?” poika kysyi kulmat kurtussa.
”Tämä saattaa olla sinulle aikamoinen pommi. Vanhempani ovat yhdessä Malfoyden kanssa suunnitelleet naittavansa minut Luciukselle vielä tämän vuoden aikana”, selitin.
”MITÄ?!”
”Niin, mutta suunnittelimme Andromedan kanssa karkaavamme jouluna. Menemme joululomalla viimeisen kerran kotiimme saadaksemme sieltä vielä muutaman muiston ja rahaa käyttöön. Sitten lähdemme lopullisesti.”

Poika katsoi minua suu apposen ammollaan, selvästi ällistyneenä sanomastani. Oli varmasti vaikea uskoa, että minä, mallikelpoisena puhdasverisenä aristokraattina tunnettu Narcissa Malfoy aikoihin karata verenpetturin matkaan. Se kuulosti itsestänikin kummalliselta.

”Oletko tosissasi?” Sirius varmisti
”Kyllä, niin on parasta. En minä kykene olemaan sinusta erosta. Enkä missään nimessä kykene olemaan Luciuksen kanssa.”
”Mahtavaa, Narcissa. En olisi uskonut -”

Sirius tarrasi minua käsistä kuin tarkistaakseen, ettei kaikki ollutkin vain unta. Hän näytti edelleen hyvin epäuskoiselta, mutta tuntui pikkuhiljaa alkavan käsittää, että olin todella karkaamassa meidän vuoksemme. Tieto oli hänelle varmasti suuri helpotus, vaikka samaan aikaan vaikea uskoa. Ajatus yhteisestä tulevaisuudesta tuntui melkein liian hyvältä ollakseen totta.

”Pyydän sinua olemaan kärsivällinen nämä muutamat kuukaudet. Sen jälkeen voimme olla kunnolla yhdessä. Sitten kukaan ei voi enää estää meitä.”
”Voi Narcissa. Minä olen kärsivällinen. Minä lupaan. Odotan sinua vaikka maailman loppuun asti”, poika vannoi tohkeissaan.
”Älä nyt liioittele!”
”En minä liioittele. Se on täyttä totta!”, hän huudahti.

”Minun pitää mennä nyt, Lucius odottaa”, totesin hetken hiljaisuuden jälkeen.
”Aivan niin, Lucius…”

Näin pojan ilmeestä, että hän pelkäsi minun rakastuvan aristokraattiin. Sirius ei ollut sanonut sitä minulle, mutten ollut tyhmä. Kyllä varmasti pelkäisin itsekin hänen tilanteessaan. Mitään todellista vaaraa Luciuksesta ei tosin Siriukselle ollut. Ei todellakaan. Minä tietenkin tekisin kaikkeni, että rakastettuni myös tajuaisi sen.

”Älä pelkää Sirius, minä inhoan Luciusta. Inhoan todella. Enkä koskaan voisi olla hänen kanssaan, vaikken inhoaisikaan, sillä minä rakastan vain sinua.”

Hetken vain tuijotimme toisiamme silmiin. Näin Siriuksessa yhä epäuskoisuutta, mutta suurin huoli tuntui väistyneen. Olisin halunnut jäädä hänen luokseen, oikeastaan karata saman tien pojan kanssa jonnekin kauas, mutta se ei nyt ollut mahdollista. Minun olisi jatkettava teatteria vielä jonkin aikaa. Olisi vielä monena iltana käännyttävä Siriuksen luota Luciuksen puoleen. Käännettävä selkä pojalle ja palattava jälleen niiden pariin, jotka eivät tienneet meidän rakkaudestamme mitään.

”Missä sinä viivyit?” tiukkasi Bellatrix saavuttuani viimein makuusaliin.
”Jäin jälkeen. Siellä oli niin kamala ruuhka.

En nähnyt tytön ilmettä pimeässä, mutta saatoin kuvitella sen olevan hyvin epäuskoinen. Hänen hiljaisuutensa huolestutti minua. Huolimatta epäluuloistaan Bella kuitenkin näytti jättävän asian sikseen, sillä painoi päänsä tyynyynsä eikä maininnut enää asiasta sanallakaan.

Olin huomannut myös monien muiden tyttöjen pistäneen merkille viivästymiseni. Saavuttuani makuusaliin olin kuullut muutamien heistä tuhahtelevan merkitsevästi, arvatenkin Luciuksen takia. Saatoin kuvitella heidän ajattelevan minun olevan huono kihlattu, kun annoin tulevan mieheni odottaa minua huidellessani missä huvittaa. Minä en todellakaan voinut ymmärtää, miksei jotain heistä voitu naittaa Malfoylle. Sen sijaan hänelle valittiin morsiameksi juuri minut, jolla ei ollut siihen pienintäkään halukkuutta.

Seuraavana aamuna meillä oli ensimmäiseksi muodonmuutoksia, joissa olin toivottoman huono. Myös o pettajammeMinerva McGarmiwa oli todennut tämän jo enemmän, kuin yhden kerran. Se oli yksi syy miksen pitänyt hänestä lainkaan. Hänellä ei ollut minkäänlaista kunnioitusta syntyperää kohtaan. Hän vain töksäytteli suoria kommenttejaan kaikille verisäädystä riippumatta. Nainen oli myös ärsyttävän koppava ja aivan liian tiukka. Juuri sellaista naistyyppiä, jota en voinut sietää.

”No niin, tällä tunnilla harjoittelemme värjäysloitsua ihmisen kohdalla. Tiedämmekin jo valmiiksi, että ihmisiin kohdistuvat muodonmuutokset ovat kaikista vaikeimpia. Huolimatta siitä, että olette jo S.U.P.E.R. –tasolla, en usko, että läheskään kaikki teistä kykenevät suoriutumaan tästä tehtävästä”, professori selitti luoden minuun merkitsevän katseen.

Melkeinpä kaikki tiesivät, etten olisi päässyt S.U.P.E.R. – tasolle ilman, että vanhempieni pientä avitusta. He olivat nimittäin juuri sopivasti suositelleet V.I.P.:eissä minua testannutta velhoa jonkun hyvin tärkeän tittelin saajaksi. Velho sai tittelinsä ja minä arvosanan, jolla pääsin seuraavalle tasolle. McGarmiwa ei ollut ollut varsin innoissaan tästä, sillä tunsi kyllä taitoni ja sitä kautta tiesi etten ollut voinut saada toisiksi parasta arvosanaa vilpittä. Hän ei kuitenkaan voinut protestoida ilman näyttöä ja siten oli ollut pakotettu ottamaan minut kurssilleen.

McGarmiwa oli käskenyt aloittaa kulmakarvojen värjäyksellä. Hiukset olivat turhan suuri tavoite meidän tasollamme. Minusta kuulosti tavallaan hullunkuriselta harjoitella koulussa sellaisia ulkonäköön keskittyviä loitsuja, mutta totuushan oli, että niistä oli hyötyä esimerkiksi naamioitumisessa. Minä tosin tulisin tuskin koskaan taitaneeksi kyseistä loitsua, sillä yritys toisensa jälkeen se meni pieleen. En saanut aikaiseksi juuri mitään. Olin jo valmis luovuttamaan, mutta jääräpäisyyteni määräämänä päätin kuitenkin yrittää vielä kerran. Se ei kannattanut. Toinen kulmakarvani nimittäin syttyi palamaan, jolloin aloin kiljua niin kovaa, että koko luokka kääntyi katsomaan minua päin.

”Aquatulio!” huudahti professori kastellen kasvoni märäksi.

Episodi vaikutti olleen tupani tytöistä todella hauska, sillä nämä kikattivat kovaan ääneen. Naurun sävy oli jopa hieman pahantahtoinen, johtuen mahdollisesti edellisiltaisista tapahtumista.

”Hiljaa tai kiroan teidät kaikki!” sihahdin, jolloin tyttöjen nauru lakkasi.

Valitettavasti myöskin McGarmiwa oli kuullut minut ja tuijotti silmiini se tavanomainen, harppumainen ilme kasvoillaan.

”Neiti Musta voisikin jäädä tänne tunnin päätteeksi.”
”Enhän minä voi! Te juuri äskettäin kastelitte naamani!”
”Opettajan pöydän vieressä on paperia, jolla voit pyyhkiä sen!”
”Katso nyt, miltä minä näytän!” kiljaisin osoittaen levinneitä meikkejäni.
”No voi. Tiedän sinun olevan turhamainen, Musta, mutten sentään ajatellut, että pyydät lupaa lähteä tunnilta vain korjataksesi meikkisi!”

Nyt nauroi jo lähes puolet luokasta. Minun sisälläni puolestaan kiehui pelkästään puhdas raivo. Mokoma ämmä kehtasi nolata minut koko luokan edessä! Olisin kovasti halunnut heittää häntä jollain ikävällä kirouksella, mutta hillitsin hermoni. Sellaisesta ei seuraisi mitään hyvää. Ehkä jonakin päivänä keksisin paremman tavan kostaa hänelle.

”En minä sitä tarkoittanut.”
”Miten vain. Nyt, pyyhi kasvosi ja jatka työskentelyä. Jos sinulla olisi yhtään parempi asenne opiskeluun, voisit ehkä saada tukiopetusta, mutta kun asenteesi on noin valitettava…”

Huomasin Luciuksenkin tarkkailevan meitä ilmeellä, joka kieli hänen häpeävän välikohtausta. Pääni sisällä nauroin pojalle. Mitäs meni ottamaan minut kihlatuksekseen. Toivottavasti hän katui jo. Valitettavasti Lucius joutuisi seuraamaan mokailuani jatkossakin. En nimittäin koskaan ottaisi tukiopetusta McGarmiwalta.

Yllättäen sain aivan loistan idean. Voisin tavata Siriusta sen nojalla, että sanoisin, että McGarmiwa oli sittenkin myöntänyt minulle tukiopetusta. Iltaisin sanoisin meneväni sinne, vaikka todellisuudessa tapaisin Siriuksen! Suunnitelma ei ollut ollenkaan huono ja voisi toimia aivan moitteettomasti.

Olin niin innoissani ideasta, etten jaksanut kunnolla työskennellä lopputuntinakaan, vaan sain jälleen lukuisia äkäisiä silmäyksiä McGarmiwalta. Hän ei kuitenkaan enää toistamiseen viitsinyt puuttua tekemisiini. Enkä olisi jaksanut suuremmin välittää, vaikka olisi puuttunutkin, sillä olin niin iloinen, että edes mokoma harppu ei voisi kääntää mielialaani laskuun.

Jo samana iltana kirjoitin Siriukselle kirjeen, jossa kerroin suunnitelmastani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti