Sivut

torstai 11. heinäkuuta 2013

Persoonatuhon voitto

Koskenlaskija

Haparoiden tunteet vievät
sanat kuljettavat paperille
puro vielä ohut
niin kovin epävarma

Enkä näe tänään miksi
virtaa ruokkisin
miksi lauseeni elvyttäisin
tummiin vesiin ajelehtimaan

Miksi merkityksettömästä jauhaisin
sillä rakas puro
vaikka suloisesti liplatat
aurinkoa heijastat
ei sinulle määränpäätä näy

Tänään näen hänet

Kerran, hän katsoi minua
kauneimpana heistä kaikista
mutta pimeydessäni
hänen valonsa sokaisi
ei kyltymättömyyteni
antanut periksi

Tavoittamattomana
mielen perukoilla
totuuteni makasi alastomana
En verkkokalvoilla tavoittanut
vain alitajunnan perukoilla
havaitsin muutoksia
peruuttamattomia

Ja tänään kaipaan korusanoja
valhetta vai totta
en välitä
haluan vain kuulla
muutaman sanasen
yhteisestä sielusta
- yksinäisyyteni hirttää minua

Salaisuuspeli

Mitä sinä teet kun kukaan ei näe?

Minä itken maailmoja
takapihan vaahteranlehdille aamukastetta
sumuisissa öissä,
yksin savukkeella

Myönnän
vielä vuodan hieman
kuka tietää kuinka paljon
mutta huulien tikit
vakaimmat ovat
osaavat etiketin

Millainen sinä olet kun kaikki katsovat?

Jääkukka

Kasvatettu piloille
tyttörukka
minä niin kauniisti vääräsääri
jätettiin kainaloon kuolemanpelon
kovin yksinään hytisemään

Ja tuo kaunis pelko
niin ruma toisinaan
tarttui kädestä ja kuiskasi
mitä sinä olet
entä minä
mitä me

Tänäänkään
en vastausta löytänyt
vaikka kiveni kaikki
käänsin nurin
saasta vain
madot ja luteet
niin ivallisesti
virnistelivät minulle

Fobioissani karkuun riensin
niin nopeasti viisamman puheille
tohtori minua auttokoon
tutkikoon sairauden ilkikurisen

Apua rukoilin
mutta mitä sainkaan
sangollisen iilimatoja selkääni
Sanovat niiden auttavan
pahan olon juovan
mustaan suuhunsa kadottavan

Jälkeen tuskan ja kuvotuksen
madoista päästyäni
vain arpia löysin itsestäni
Niin keskeneräisenä
loppuunpalaneena
enkä tiedä tietä
persoonatuhostani

Siis jatkan tällä
Manalan tiellä
päämäärättömänä seilaan
Kiusaajien kanssa
korttia pelaan
mielenrippeitä panoksena
vihansa minuun

ehkä voittavat

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti