Sivut

maanantai 13. huhtikuuta 2015

Tumman lasin läpi

Autiomaa
Jälleen näytät kalvakammalta
läpikuultavalta kangastukselta
ja otetta hapuillessani
löydän vain oman kosketukseni

Huuliltasi tippuvat sanat
ne mielettömiltä kuulostavat
sellaiselta kieleltä, jonka joskus opettelin
mutta ajan kanssa kadotin

Hiekkaa vain, hiekkaa
valuu huuliltasi
peittää alleen horisonttini
pöly tukkii keuhkoni 

Auringonpimennys
Kello kaksitoista, aurinko pimeni
ja minä suljin verhoni, jotten näkisi
kadotettua kamaraa
ahmivaa saalistajaa

Mutta korvani eivät sulkeudu
umpeudu kuiskauksilta
jotka kaikuvat varjon alta
eivätkä lanteet karkaa käsiltä
jotka kahmivat nurkista nälkäisinä

Onneton päivä sellaiselle
joka ei tummuudeltaan osaa suojautua
sillä kuu makaa väkisin auringon
tykömme paiskaa pelkomme varjon

Kaiku
Se päivä, jolloin sisälläni ei hengitä mikään
Se ei ole kaukana
jos astelen tuolle jyrkänteelle
ja katson alas

Kivuliaasti näen:
on silmissäsi hiekkaa
untesi jäljiltä
enkä minä osaa teeskennellä
etten käsitä
 
Kiputyttö
Minun käsistäni kasvaa kirouksia
niitä kallioihin maalaan
värillä, joka raudalta lemuaa

Istun paikoillani
täydellisen luvun päiviä
odotan ikuisuuteni
kurkotan luitani kärsiviä

Minä istun ja vapisen
ja herään transsistani
kosken ja vangitsen
oman aikani

Alle aaltojen
Aamuaurinko
ja sumuisat korvet
huuto yksinäisen
jää usvan alle

Katse rakastelee tuttuja maita
elää vehreyttä
karuja kankaita

Hän liikkuu kun kaikki pysähtyy
laulaa kun muut hiljentyy
siikain siskoksi haikailee
tykö Ahdin astelee

Kruuna tai klaava
Olen palanut tuhkaksi ennen syttymistä
tärvellyt minuuteni likaisilla peileillä
pelannut pelejä, jotka piilotin
ollakseni kauniimpi
kuin nokinen lasi

Näen sen läpi, katso sinäkin:
ei noista vesistä nouse
kuin jumalolento
tai antikristus

Laskuveden aikaan
Kiedon itseni hiekkaan
kylmään yksinäisyyteen
ja ivallisuuden valheeseen
Minä olen keskeltä halki
kulutettu puhki
nukkunut ja hukkunut liian monta kertaa

Tänään uudelleen
yskin vettä, ryömin pintaan
ja varmuuden vuoksi
kirjoitan rantahiekkaan:
olen noussut tästä satatuhatta kertaa
takaisin pohjaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti